افزایش طول عمر باتری موبایل

باتری گوشی های موبایل یکی از اصلی ترین اجزای سخت افزاری آن ها محسوب می‌شود، چون بدون باتری عملا گوشی هیچ کارایی ندارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به 6 نکته مهم در رابطه با باتری گوشی های موبایل و مراقبت از آن اشاره کنیم. بنابراین با شهر باتری همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با باتری گوشی های موبایل
گوشی موبایل و تبلت ها این روزها با انواع مختلف باتری عرضه می شوند و کیفیت آنها تعیین می کند که چقدر می توانند انرژی ذخیره کنند و از این رو چه مدت می توان دستگاه را با یک بار شارژ استفاده کرد.در اینجا نیز محدودیت هایی در اندازه و وزن وجود دارد به عنوان مثال یک باتری بزرگ، دستگاه را سنگین و بزرگ می کند، که موجب میگردد تلفن همراه شما یک گزینه راحت به حساب نیاید. بنابراین، طراحان بر اساس سه پارامتر ترکیب شیمیایی، اندازه و وزن دست به طراحی می زنند.

انواع باتری های تلفن همراه
رایج ترین انواع باتری ها عبارتند از:
لیتیوم یون (Li-ion)
لیتیوم پلیمر (Li-pol)
تقریبا تمام باتری های تلفن همراه به صورت لیتیوم یون تولید می شوند. باتری لیتیوم پلیمر جدیدترین نوع باتری است که اخیرا رونمایی شده است. باتری های لیتیوم یون دارای ظرفیت انرژی بیشتری نسبت به باتری های لیتیوم پلیمر هستند، بنابراین در دستگاههایی که نیازهای فعلی بالاتری دارند باتری های لیتیوم یون ترجیح داده می شوند. اگر علاقمند به دانستن عمده تفاوت های این دو نوع باتری هستید می توانید به مقاله مقایسه باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمری مراجعه کنید.

تولید کنندگان باتری موبایل چه شرکت هایی هستند؟
اگر صادق باشیم، اکثر باتری ها در چین ساخته می شوند، اما کیفیت آنها کاملا متفاوت است. بهترین راه برای خرید باتری خوب و با کیفیت این است که آن را از نمایندگی شرکت سازنده تلفن یا در فروشگاه های معتبر فروش باتری های تلفن همراه خریداری کنید. همچنین در مورد ضمانت نامه های شرکت غافل نباشید و باتری اورجینال را با گارانتی خریداری کنید.


نکته 1: شارژ باتری را بین 20 تا 90 درصد نگه‌دارید
متاسفانه یک باور غلط در بین کاربران گوشی های موبایل رواج یافته که می‌گویند زمانی که گوشی را به شارژ می‌زنید، حتما باید منتظر بمانید تا باتری فول شارژ شود و اگر این کار انجام نشود و گوشی را زودتر از شارژ خارج کنید به باتری آن آسیب می‌رسد! این بارو کاملا غلط است و برای دوران باتری‌های اسیدی صدق می‌کرد، ارتباطی به باتری‌های لیتیوم یونی امروزی ندارد و در ضمن چنین روشی برای شارژ باتری‌های مدرن اصلا توصیه نمی‌شود.
در همین زمینه، کارشناسان توصیه می‌کنند که گوشی خود را هر زمان و در هر فرصت کوتاهی که داشتید به شارژ بزنید و قبل از اینکه فول شارژ شود از شارژر جدا کنید. با توجه به مباحث مربوط به ولتاژ و تأثیر آن بر عمر باتری، گفته می‌شود همواره شارژ باتری را بین 20 تا 90 درصد نگه دارید زیرا چنین کاری تأثیر زیادی در افزایش عمر باتری دارد. روی هم رفته، به جای اینکه با یک‌بار شارژ انرژی باتری را به 100 درصد برسانید، بهتر است با بهره‌گیری از شارژهای جزئی همواره شارژ باتری را در حوالی 20 تا 90 درصد نگه دارید.

نکته 2: از شارژ کردن طولانی‌مدت باتری خودداری کنید
شارژهای شبانه یا طولانی‌مدت، یکی از عادات شایع محسوب می‌شود. اگر چه گوشی های موبایل امروزی بسیار هوشمند هستند و به گونه ای طراحی شده اند که با فول شارژ شدن باتری، گوشی به صورت خودکار دریافت انرژی را متوقف می کند. اما به دلایلی این کار توصیه نمی شود. اول از همه چنین کاری منجر به تشکیل ورقه‌های فلز لیتیوم در محل قطب مثبت باتری می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند عملکرد باتری و کل سیستم را دچار اختلال کند. در ضمن باید به گرمای ایجاد شده هم اشاره کنیم که برای باتری بسیار مضر است.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم، شارژ و مصرف زیاد هم‌زمان است؛ مانند مواقعی که گوشی در حال شارژ است ولی هم‌زمان مشغول تماشای ویدیو یا انجام بازی هم هستیم. چنین کاری چرخه‌ی شارژ را مختل می‌کند و زمانی هم که باتری کاملا شارژ شده ولی هنوز به برق وصل است، موجب اختلال ولتاژ و در ضمن داغ شدن باتری می‌شود.
بهترین راه برای رهایی از این وضعیت، عدم استفاده از گوشی در حین شارژ شدن (یا خاموش کردن آن) یا انجام کارهای سبک با آن است. با این کار فشار زیادی به گوشی وارد نمی‌شود و اختلالی هم در چرخه‌های شارژ به وجود نمی‌آید.


نکته 3: گرما دشمن باتری است
یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود، جلوگیری از گرم شدن باتری است. همانند ولتاژ بالا، دمای بالا هم می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش شارژ و عمر باتری داشته باشد. اگر یک باتری همواره بین دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار داشته باشد، بعد از یک سال استفاده از ۸۰ درصد ظرفیت اولیه بهره می‌برد. اگر در اکثر اوقات دمای آن حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد، پس از یک سال استفاده ظرفیت باتری حدود ۶۵ درصد ظرفیت اولیه‌اش خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می شود در روزهای گرم تابستانی گوشی خود را در داخل داشبورد ماشین رها نکنید!!!


نکته 4: مجبور نیستید فقط از شارژر اورجینال گوشی استفاده کنید!
هیچوقت از شارژرهای بی‌کیفیت استفاده نکنید اما این مسئله بدان معنا نیست که شما هیچوقت نمی‌توانید شارژری غیر اورجینال و ساخته شده توسط یک برند دیگر را به جای شارژ اصلی و اورجینال گوشی به کار ببرید. خیلی از افراد تصور می‌کنند که اگر از شارژر اورجینال گوشی خود برای شارژ کردن باتری دستگاه استفاده نکنند، باتری گوشی دچار آسیب دیدگی می‌شود، اما در حقیقت اینطور نیست! شما می‌توانید برای شارژر باتری گوشی موبایل خود از هر شارژر مناسب و با کیفیت دیگری که توسط هر برندی تولید شده باشد استفاده کنید.
برای اینکه همه چیز خوب باشد فقط کافیست که مشخصات شارژر ثانویه‌ای که از آن استفاده می‌کنید (ولتاژ و جریان خروجی) مشابه با شارژر اصل و اورجینال گوشی باشد.

نکته 5: خاموش کردن برنامه های جانبی
برنامه های جانبی مثل هندزفری بلوتوث، وای فای، جی پی اس و … را در صورتی که مورد استفاده نیستند خاموش کنید چون در صورت روشن بودن ماندگاری شارژ را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند.از جی پی اس غافل نشوید این یکی اغلب فراموش می شود و مرتب در حال خوردن باطری است(چندین برابر بقیه سرویس ها). اگر به آن نیاز ندارید و یا شارژ باتری موبایلتان رو به اتمام است حتما خاموش اش کنید. شما حتی می‌توانید با فعال سازی وضعیت “ذخیره سازی انرژی” یا همان “Battery Saving Mode” مقدار انرژی مصرفی گوشی را از طریق تنظیمات داخلی آن به حداقل برسانید.

نکته6: تاثیر شگفت انگیز پس زمینه مشکی
برای بالابردن راندمان باتری بهترین حالت استفاده از پس زمینه مشکی است. پس هر چه رنگ پس زمینه روشن تر باشد باتری موبایل شما زودتر تخلیه می شود، همچنین از قرار دادن پس زمینه های متحرک برای موبایل خود جدا پرهیز کنید چرا که نتیجه ای جز تخلیه باتری موبایل شما در کوتاه مدت را نخواهد داشت.

جمع‌بندی
همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 6 نکته مهم پرداختیم که به باتری گوشی های موبایل مربوط می‌شوند و مراقبت از باتری این محصولات را به شکل موثرتری امکانپذیر می‌کنند. همکاران ما در شهر باتری با تامین باتری های اورجینال و کیفیت مناسب، سعی در رفع نیازهای مشتریان در این حوزه را دارند.
جهت ثبت سفارش و مشاهده محصولات از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

website    : shahrebattery.com
instagram : shahrebatterycom
telegram   : shahrebatterycom
telephone  : 031-36824643