راهنمای خرید باتری لپ تاپ و تفاوت باتری اورجینال و های کپی

اگر شما هم جز کسانی هستید که از لپ تاپ برای انجام کارهای روزمره خود استفاده می کنید، مسلما پس از چندین سال استفاده با کم شدن میزان شارژدهی باتری لپ تاپ خود مواجه خواهید شد. این کاهش شارژدهی به مرور کم و کمتر شده و به یکباره باتری دیگر توانایی نگه داشتن شارژ را نخواهد داشت. با این شرایط تنها می توان لپ تاپ را با آداپتور و زمانی که به پریز برق دسترسی دارید روشن نگه داشت که عملا کار ناخوشایندی است و تفاوت یک لپ تاپ با کامپیوتر خانگی بیشتر مشخص خواهد شد.

مسلما با سر زدن به بازار یا سایت های مختلف فروش باتری با کیفیت ها و مدل های مختلفی روبرو خواهید شد که قیمت آنها نیز بسیار متغیر است و باعث سردرگمی شما در خرید خواهد شد. در ادامه این مقاله قصد داریم تجربه چندین ساله فروشگاه شهر باتری در زمینه فروش باتری لپ تاپ را در اختیار شما مشتریان گرامی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید…

به طور معمول باتری های لپ تاپ در سه دسته 1. باتری جنیون (Genuine) 2. باتری اورجینال (Original) 3. باتری های کپی (High Copy) تقسیم بندی می شوند که در زیر به توضیح هر کدام می پردازیم.

1. باتری جنیون (Genuine Battery)
این کیفیت باتری همان باتری روی لپ تاپ شما است که به سفارش سازنده لپ تاپ (ایسوس، لنوو، ایسر و …) توسط کارخانه چینی ( عمدتا شرکت Simplo و LG cell ) اسمبل و ساخته شده است. سلول های داخلی بکار رفته در این باتری ها توسط کشور ژاپن یا کره (برندهای مانند سامسونگ، الجی یا پاناسونیک) تولید شده و از لحاظ کیفیت در بالاترین سطح هستند. در واقع هیچکدام از برندهای تولید کننده لپ تاپ در ایران نمایندگی رسمی ندارند و برای تهیه باتری جنیون باید به نمایندگی این برندها در دیگر کشورها از جمله امارات و شهر دبی مراجعه کرده و با پرداخت هزینه بسیار بالا، باتری جنیون تهیه نمائید. هزینه بالای این باتری ها عمدتا به دلیل هزینه بالای کلیه کالا ها در آن کشور ( به عنوان مثال قیمت یک بطری آب معدنی در ایران حدود 2 هزار تومان و در دبی حدود 80 هزار تومان می باشد ، در حالی که محتوای هر دو کالا یکی هست ) و پرداخت هزینه بابت حق کپی رایت برند است.

2. باتری اورجینال (Original Battery)
این نوع باتری به سفارش کارخانه های چینی اسمبل و ساخته می شود. سلول های داخلی بکار رفته در این باتری ها نیز برندهایی همچون پاناسونیک، ال جی ، سامسونگ و یا چین اورجینال هستند. از لحاظ کیفیت و طول عمر، این باتری ها عملکردی مشابه باتری اصلی لپ تاپ شما خواهند داشت. از لحاظ قاب، ظاهر و نوشته های روی باتری، تفاوت چندانی بین باتری اورجینال و Genuine وجود ندارد و تغییر تفاوت جزئی نیز مربوط به سری و سال ساخت باتری می باشد. ( در نظر داشته باشید کارخانه های سازنده باتری های فابریک یعنی Simplo و LG Cell تنها به برندهای اصلی تولید کننده لپ تاپ مانند ایسوس و ایسر و … باتری می فروشند و به واردکنندگان قطعات یدکی لپ تاپ به هیچ عنوان جنسی فروخته نمی شود. )

باتری های اورجینال عرضه شده در فروشگاه شهر باتری عمدتا از کارخانه های مطرح تولید کننده باتری همچون Greencell و Lewe که رقیب اصلی شرکت Simplo می باشند تهیه می شوند و در هنگام ثبت سفارش با قرارداد و تعهد گرفتن از طرف چینی به اورجینال بودن سلول و IC برد عمدتا ساخت ( Texas Instruments )  به صورت اورجینال خریداری می شوند. همواره بعد از رسیدن بار چندین کالا به صورت رندم شکسته و مورد بررسی از لحاظ سلول و برد قرار می گیرند ، و درصورت تایید به عنوان اورجینال به مشتریان عزیز عرضه می شوند و گاها باتری های اورجینال خریداری شده ای که در بررسی ها امتیازات لازم شهر باتری را کسب نکنند به عنوان  Grade A  ( غیر اورجینال ) عرضه می گردند.

 

 

3. باتری های کپی (HighCopy Battery)

به علت قیمت پایین تر و تولید انبوه باتری های HighCopy، این مدل باتری با قیمت ها و کیفیت های مختلفی در بازار موجود است. باتری های HighCopy هم مانند باتری اورجینال و جنیون در کشور چین اسمبل می شوند ولی تفاوت این باتری با باتری اورجینال و جنیون در سلول داخلی باتری و IC کنترلر باتری می باشد. در باتری HighCopy خبری از سلول های کره ای یا ژاپنی نیست و سلول این باتری توسط چین تولید شده است. درجه کیفی این سلول ها عمدتا 2 و 3 چین می باشد. مشتریانی که قصد تهیه باتری HighCopy دارند باید توجه داشته باشند که کیفیت باتری های HighCopy در بازار متفاوت است و بعضی از این مدل باتری ها شارژدهی بسیار پایینی دارند و تنها برای مدت چند ماه جوابگوی شما خواهند بود. پیشنهاد ما خرید از فروشگاه های معتبریست که علاوه بر توضیحات کامل محصول، گارانتی و پشتیبانی محصولات نیز ارائه می دهند.

 

کیفیت Grade A چیست؟

شاید با مشاهده بعضی از محصولات فروشگاه اینترنتی شهر باتری، با کیفیت جدیدی با نام Grade A برخورد کرده باشید. فروشگاه شهر باتری با اتکا به تجربه چندین ساله خود در زمینه فروش باتری و آداپتور، بهترین کیفیت باتری HighCopy موجود را با عنوان کیفیت Grade A ارائه می دهد. باتری های کیفیت Grade A توسط کارخانه مطرح Greencell تولید شده و از لحاظ کیفیتی بعد از اورجینال بهترین بازدهی و عملکرد را دارا می باشند. طبق تست های انجام شده توسط شهر باتری و بازخوردهای مشتریان، این مدل باتری از لحاظ طول عمر و مدت زمان شارژدهی، نسبت به هزینه آن کیفت قابل قبولی را دارا می باشد. با توجه به قیمت مناسب تر این کیفیت نسبت به اورجینال، یکی از گزینه های اقتصادی مناسب برای خریداران می باشد.سلول های این نوع باتری ها در دسته درجه یک چین قرار می گیرند.

 

سوالاتی در زمینه خرید باتری لپ تاپ

  1. ولتاژ نوشته شده روی باتری من با ولتاژ نوشته شده روی باتری خریداری شده متفاوت است، آیا این تفاوت ولتاژ مشکلی ایجاد خواهد کرد؟ بله در بعضی از مدل ها شاهد تفاوت 4 ولتی هستیم که این مورد برای لپ تاپ مشکل ساز خواهد شد. در بعضی دیگر از مدل ها نیز شاهد تفاوت ولتاژی کمتر از 1 ولت هستیم، به عنوان مثال در باتری ایسوس K550 در بعضی از مدل ها ولتاژ 14.4 ذکر شده و در بعضی از مدل ها 15 ولت و این تفاوت ولتاژی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  2. آیا تشحیص باتری اورجینال از روی ظاهر امکان پذیر است؟ خیر، از آنجا که برچسب های روی باتری به سادگی قابل چاپ و تهیه هستند ( قیمت حدود 2 یوان )، برخی از سودجویان با چسباندن برچسب باتری اورجینال بر روی باتری HighCopy، باتری کپی را به جای باتری اصلی به فروش می رسانند. تشخیص باتری اورجینال عملا از روی ظاهر باتری غیر ممکن است و باید سلول باتری و IC کنترل باتری مورد بررسی قرار گیرد. پیشنهاد می شود باتری از جای معتبر و اصلی خریداری گردد.
  3. منظور از پارت نامبر در خرید باتری چیست؟ پارت نامبر کدی اختصاصی است که از سمت سازندگان قطعات الکترونیکی به قطعه اختصاص داده می شود تا از این طریق به سادگی بتوان آن را در بازار شناسایی و پیدا کرد. از آنجایی که مدل های لپ تاپ مختلفی در بازار موجود است و ممکن است چندین مدل لپ تاپ از یک نوع باتری استفاده کنند بهتر است برای جستجوی باتری خود از پارت نامبر درج شده روی باتری استفاده نمائید. برای راهنمایی بیشتر در مورد پارت نامبر باتری خود با کارشناسان ما در تماس باشید.
  4. ظرفیت درج شده روی باتری من 2200 میلی آمپر است در حالیکه باتری خریداری شده 2900 میلی آمپر، علت چیست؟ همانطور که در قسمت معرفی باتری های اورجینال ذکر کردیم، سلول های داخلی باتری اورجینال ممکن است توسط یکی از چهار برند سامسونگ، سانیو، الجی یا پاناسونیک ساخته شده باشند و هر کدام از این سلول ها ظرفیت مشخصی دارند و بسته به سلول استفاده شده در باتری ممکن است ظرفیت باتری تغییر کند. به طور کلی هر چه میزان ظرفیت بیشتر باشد، به همان میزان، شارژدهی باتری بیشتر خواهد شد.
  5. سال ساخت لپ تاپ من چندین سال پیش بوده است، آیا باتری ها نیز تولید همان سال هستند؟ مسلما لپ تاپ هایی که تولید سال 2020 هستند باتری آنها مشکلی نداشته و تامین باتری و پشتیبانی محصولات مربوط به آن دسته از لپ تاپ هایی است که چندین سال از ساخت آنها گذشته و به مرور نیاز به تعویض باتری دارند. در شهر باتری تعداد تقاضای مشتریان برای انواع مدل ها سنجیده شده و بر همین اساس اقدام به تامین کالا می شود تا از انبار شدن باتری به مدت طولانی جلوگیری شود. به همین علت باتری های عرضه شده تماما بروز هستند.

 

در پایان باید گفت با توجه به در بسته بودن کالاهایی همچون باتری و هندوانه! بهتر است برای تهیه این نوع کالا ها به مجموعه های که تنها تخصص و تمرکز آنها شناخت این نوع کالاهای دربسته است رجوع نمایید. با توجه به گستردگی موضوع و سوالات متعددی که ممکن است در زمینه خرید باتری برای شما مطرح شود، شما همراهان عزیز می توانید سوالات خود را در زمینه باتری لپ تاپ در قسمت دیدگاه همین مقاله مطرح نمائید. همچنین همکاران ما در بخش فروش و پشتیبانی شهر باتری شنبه تا چهارشنبه آماده پاسخگوئی به سوالات شما عزیزان می باشند.