آیا تفاوت ولتاژ درج شده روی باتری قدیم و باتری جدید باعث مشکل می شود؟

سلام دوستان امروز میخوایم در رابطه با یک از سوال های پر تکرار از فروشگاه مطالبی رو خدمتتون بگیم.

بسیاری از دوستان می پرسن که به عنوان مثال ولتاژ روی باتری قدیمی ما 11.1 ولت است در حالی که ولتاژ درج شده روی باتری جدید 10.8 ولت می باشد ( و یا برعکس ) آیا این مشکل زا می باشد ؟

برای پاسخ این سوال باید ابتدا مقداری با عملکرد باتری آشنا شویم.

اجزای اصلی یک باتری لپ تاپ شامل سلول های درونی ، برد و قاب باتری می باشد.

عکس 1 ( برد سلول قاب )

برد باتری وظایف مختلفی را عهده دار می باشد ، از جمله : حفاظت در مقابل ولتاژ بیش از حد (over voltage) ، دمای پایین و بالا ، اجازه شارژر و دشارژ شدن ، بالانس کردن سلول ها ، نمایش درصد شارژر باتری و …

یکی از وظایف برد نمایش درصد میزان شارژر باتری می باشد، اما برد از کجا متوجه می شود که باتری ( در واقع همان سلول های متصل به برد ) چند درصد شارژر دارد ؟!

از ولتاژ سلول ها !

– میزان ولتاژ خروجی کلیه باتری ها هنگام پر و خالی بودن عدد ثابتی نیست. ( به عنوان مثال ولتاژ یک باتری ( سلول ) در سایز 18650 هنگام خالی بودن عموما 3.4V و در هنگام پر بودن 4.2V می باشد )

در واقع طبق پروگرامی که برای چیپ موجود برد تعریف شده نسبت به ولتاژ دریافتی از سلول ها ، میزان درصد شارژ باتری را محاسبه می کند.

به عنوان مثال برای برد تعریف شده اگر مجموع ولتاژ سلول ها 10 ولت بود ، میزان شارژر باتری را 0% نمایش بده ، ولی اگر مجموع ولتاژ سلول ها 12 ولت بود ، میزان شارژ باتری را 100% نمایش بده.

برای روشن شدن بهتر اطلاعات درونی یک باتری n56 را در درصد شارژر های مختلف بررسی میکنیم

عکس زیر اطلاعات گرفته شده از برد باتری را در 20% نمایش می دهد.

( عکس 2 – میزان شارژر هنگام 20 درصد)

عکس زیر هم اطلاعت گرفته شده از برد را در 80% نمایش می دهد.

(عکس3 – میزان شارژ در 80 درصد )

همانطور که مشاهده می شود میزان ولتاژ باتری هنگام شارژر 20% و 80% در حدود 2 ولت متفاوت بوده.

در حقیقت تمام باتری ها با یک ولتاژ ثابت از هنگام 0% تا 100% بودن شارژ ، کار نمی کنند و این ولتاژ متغییر می باشد. ( به عنوان مثال اگر روی باتری 10.8V درج شده این به این معنا نمی باشد که هنگام پر و خالی شدن باتری ، ولتاژ باتری 10.8V به صورت ثابت بوده و تغییری نمی کند )

میزان ولتاژ نوشته شده روی باتری ها عموما میانگینی از ولتاژ کاری همان باتری می باشد و در صورتی که به عنوان مثال روی باتری شما درج شده 14.4V و باتری جدید درج شده 14.8V (و یا برعکس ) مشکلی ایجاد نمی شود.

( البته باتری هایی هم وجود دارند که از لحاظ فیزیکی کاملا مشابه هم بوده ، مانند HS04 و HS03 ولی ولتاژ درج شده روی آنها حدود 4 ولت متفاوت می باشد و این نمایش دهنده وجود یک سلول بیشتر و یا شیوه اتصال متفاوت سلول ها ( سری و موازی ) به یکدیگر می باشد و در این مواقع نباید به جای هم استفاده شوند ، در کل می توان گفت که اگر اختلاف ولتاژ درج شده روی باتری قدیم و جدید زیر 1 ولت باشد مشکلی ندارد و نسبت به کارخانه تولید کننده باتری ممکن هست به عنوان مثال یکی بر روی باتری 11.1V درج کند و دیگری 10.8V )