افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

برای خیلی از ما لپ‌تاپ به یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای انجام کارهای روزمره‌ی مختلف تبدیل شده است. از نشان دادن نمونه کارها در یک جلسه‌ی کاری تا تماشای فیلم‌های مورد علاقه در منزل، لپ‌تاپ‌ها همه‌جا و همه‌وقت در کنار ما هستند. قطعا باتری لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که آن را برای مواقع و مکان‌هایی که به برق دسترسی نداریم مناسب می‌کند. در نتیجه حفظ و نگهداری صحیح باتری لپ‌تاپ دغدغه‌ی بسیاری از ماست. در این مطلب قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکات در زمینه‌ی نگهداری از باتری لپ‌تاپ کنیم تا با رعایت آن‌ها به افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ خود کمک کنید.

 

1) آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق کار درستی است؟
این خیلی مهم است که بدانید باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استاندارد، روی دستگاه های مدرن امروزی چگونه کار می کنند. اول از هر چیزی باید بدانید که ظرفیت این باتری ها محدود است و نمی توان بیش از اندازه ای معین، آن ها را شارژ کرد.

به نوعی زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد می رسد، لپ تاپ فرآیند شارژ را به طور کامل متوقف می کند. پس در این صورت لپ تاپ دیگر شارژ نمی شود و سیستم برای تامین انرژی خود از برق تغذیه می کند.

اما به محض آنکه کمی از شارژ باتری مصرف شد، دوباره لپ تاپ فرآیند شارژ را از سر می گیرد تا انرژی از دست رفته جایگزین شود. به همین جهت، نگران بیش از حد شارژ شدن باتری لپ تاپ تان نباشید. این اتفاق به هیچ وجه رخ نمی دهد و در رابطه با این موضوع، خطری باتری ها را تهدید نمی کند.

در واقع عمر مفید باتری ها حدود 500 چرخه شارژر می باشد

[ توجه داشته باشید که یک چرخه‌ی شارژ کامل به معنی استفاده از کل (100٪) ظرفیت باتری است ولی لزوما این اتفاق نباید یکجا صورت پذیرد. برای مثال ممکن است امروز باتری را از 100 درصد تا 50 درصد استفاده کرده و سپس آن را دوباره تا 100% شارژ کنید و فردا همین کار را مجددا انجام دهید. مجموع این دو روز یک چرخه‌ی شارژ محسوب می‌شود. در نتیجه بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی شما تکمیل شدن یک چرخه‌ی کامل شارژ ممکن است چند روز به طول انجامد. باتری‌های لیتیومی تعداد محدودی (معمولا حدود 500 ) چرخه‌ی شارژ دارند و ظرفیت آن‌ها به‌مرور کاهش می‌یابد. ]

و هرچه ما در این 500 چرخه شارژ صرفه جویی کنیم سالهای بیشتری می توانیم باتری را سرحال نگه داریم، به طور مثال اگر شما هر روز باتری را یک چرخه کامل شارژر و دشارژ کنید این باتری حدود 500 روز برای شما دوام می آورد. پس بهتر است زمانی که پریز برق در دسترس می باشد لپ تاپ را قبل از روشن کردن به برق متصل کنیم ، چرا که در صورتی که شارژر باتری 100 درصد باشد باتری لپ تاپ مورد استفاده قرار نمی گیرد.

** البته توجه کنید اتصال همیشگی لپ تاپ به برق هم برای باتری مضر می باشد و موجب خراب شدن سریع آن می شود و حتی در صورت در دسترس بودن برق هم باتری باید در هفته دو تا سه بار شارژ بار باتری را تا 20 یا 15 درصد خالی کرده و مجددا آن را شارژر کنیم. **

پس در مجموع جواب این سوال با رعایت نکات ذکر شده آری می باشد.

همچنین می توان برای افزایش عمر باتری با استفاده از نرم افزارهای مدیرت انرژی مخصوص هر برند و فعال کردن حالت Conservation Mode در اینگونه نرم افزار ها، باتری را در بهترین حالت میزارن شارژر ( 55 تا 60 ) ، زمانی که لپ تاپ به برق متصل می باشد را نگه داشت.

 

 

 

2) چرا بهتر است که ابتدا دو شاخه را به برق وصل کرده و سپس فیش آداپتور را به لپ تاپ وصل کنیم؟

همیشه اول دوشاخه را به پریز برق بزنید، سپس فیش آداپتور برق را به لپ‌تاپ متصل کنید. یک دلیل ساده برای آن وجود دارد؛ زیرا وقتی دوشاخه را به پریز متصل می‌کنید، برقی که به طور ناگهانی وارد می‌شود دارای نوسان است. اما وقتی اول دوشاخه به برق متصل شده باشد، بعد از چند لحظه کوتاه، برق توسط آداپتور از AC به DC تبدیل و نوسان آن گرفته می‌شود.

 

 

 


3) آیا لازم است باتری را حتما پس از تخلیه کامل شارژ، به شارژر وصل کنیم؟

بر اساس این باور اشتباه :

( اگر شما پیش از شارژ مجدد باتری، لپ‌تاپ خود را کاملا تخلیه نکنید یا آن را پیش از شارژ کامل از برق بکشید به باتری آسیب وارد خواهد شد؛ بدین ترتیب که بخشی از ظرفیت باتری که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد فراموش شده و در نتیجه ظرفیت باتری کاهش می‌یابد. به‌بیان‌دیگر بر اساس این باور بهترین حالت شارژ کردن باتری این است که اجازه دهیم سطح شارژ تا ۰ درصد کاهش بیابد و سپس باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم. )

در واقع این باور در مورد باتری‌های قدیمی نیکلی صحیح بوده ولی با ورود به نسل جدید لپ‌تاپ‌ها که تقریبا همه‌ی آن‌ها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند نه‌تنها شارژ و دشارژ کامل بیهوده است بلکه حتی می‌تواند به باتری لپ‌تاپ آسیب بزند. باتری‌های مدرن لیتیومی را می‌توان فارغ از درصد باقیمانده‌ی آن‌ها شارژ کرد و این موضوع هیچ تاثیر منفی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نخواهد داشت.

 

 

 

4) آیا می توان از شارژرهای برندهای دیگر استفاده کرد؟

هیچ‌گاه از شارژرهای دیگر مدل‌ها و برندهای لپ‌تاپ استفاده نکنید، زیرا مقدار ولتاژ و شدت جریان آنها متفاوت است و به باتری و لپ‌تاپ شما صدمات جبران‌نا‌پذیری وارد می‌کند.

 

 

5) آیا بهتر است هنگام استفاده از برق، باتری لپ تاپ را خارج کنیم؟

این سوال بسیاری از کاربران لپ‌تاپ است و ما همین الان به آن پاسخ خواهیم داد. پاسخ این سوال بسته به شرایط می‌تواند هم آری و هم خیر باشد. به‌طورکلی متصل ماندن لپ‌تاپ به منبع برق هنگامی‌که باتری به‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ چراکه به‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپ‌تاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف شده و جریان برق به‌طور مستقیم به سیستم پاور لپ‌تاپ هدایت خواهد شد.

بااین‌حال باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌تواند یک ایراد داشته باشد، آن هم رسیدن گرما به باتری هست، البته تنها درصورتی‌که سخت‌افزار لپ‌تاپ آن را در معرض حرارت بیش‌ازحد قرار دهد. بنابراین در شرایط استفاده‌ی معمولی که لپ‌تاپ بیش‌ازحد داغ نمی‌شود (دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپ‌تاپ وجود نخواهد داشت. ولی هنگام پردازش‌های سنگین نظیر بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپ‌تاپ خارج کنید ( البته بالای 55 درصد شارژ داشته باشد ) و یا از کول پد برای خنک کردن لپ تاپ استفاده کنید. دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.

 

 

 


6) آیا ارتباطی بین هارد دیسک و مصرف انرژی باتری وجود دارد؟
شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که منظم نبودن هارددیسک شما می تواند باعث صدمه خوردن باتری لپ تاپ تان شود. در این مورد باید بگوییم که هر چه هارددیسک شما کارش را به صورت سریع تری انجام دهد، تقاضای کم تری برای باتری ارسال خواهد شد.

به ایـن ترتیب اگر یک هارددیسک مرتب داشته باشید، کارایـی باتری لپ تاپتان تا بیشترین حد ممکن افزایش پیـدا خواهد کرد.

برای این منظور بهتر است که هر چنـد وقت یک بار عملیات «defragment» را انجام دهید و حتمـا در حین انجام آن لپ تاپ خود را به برق وصل کنید.اگر مصرف برق هارددیسک کمتر شود، باتری شما مدت زمان بیشتری شارژ نگه خواهد داشت.

 

 

 


7) آیا دشارژ شدن کامل باتری برای آن مضر است؟
بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپ‌تاپ (رسیدن به ۰ درصد یعنی جایی که لپ‌تاپ خاموش می‌شود) اجتناب کنید. این حالت به باتری لپ‌تاپ شوک زیادی وارد کرده و به آن آسیب می رساند. اساسا توصیه می‌شود بر اساس تحقیقات انجام گرفته شده بهترین زمان برای شارژ مجدد باتری هنگام 20% می باشد، و خالی شدن باتری پایین تر از این مقدار برای آن مضر می باشد.

 

 

 


8) چرا باتری لپ تاپ میزان شارژ باقیمانده را اشتباه نمایش می دهد؟

باتری لپ‌تاپ به سنسوری مجهز است که میزان دقیق انرژی باقیمانده‌ی آن را نشان می‌دهد. البته معمولا این سنسور در اثر چرخه‌های مکرر شارژ و دشارژ به‌مرور زمان دقت خود را از دست می‌دهد. دقیق نبودن سنسور باتری می‌تواند منجر به نمایش میزان اشتباهی از شارژ توسط لپ‌تاپ شود. ممکن است لپ‌تاپ به شما نشان دهد که باتری هنوز ۱۰ درصد شارژ دارد درحالی‌که میزان واقعی شارژ بسیار کمتر است. خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ می‌تواند نتیجه‌ی چنین خطایی باشد.

 

 

 


9) کالیبره کردن باتری لپ تاپ به چه معناست و چگونه انجام می شود؟

برخی از لپ‌تاپ‌ها به ابزارهایی برای کالیبره کردن مجدد سنسور باتری مجهز هستند که البته کاری بیشتر از انجام دادن یک دشارژ و شارژ کامل انجام نمی‌دهند. برای کالیبره کردن سنسور باتری بهتر است حدودا پس از هر ۳۰ چرخه‌ی شارژ یک بار باتری لپ‌تاپ را بدون وقفه به‌طور کامل خالی کرده و سپس آن را بدون وقفه به‌طور کامل شارژ کنید.

جهت آموزش صحیح کالیبره کردن باتری خود به این لینک مراجعه کنید.

 

 

10) چگونه باید باتری را برای مدت طولانی انبار کنیم؟

اگر قصد دارید باتری لپ‌تاپ خود را برای مدت طولانی بدون استفاده نگهداری کنید لازم است قبل از این کار شارژ آن را به حدود ۴۰ درصد برسانید. همچنین محل نگهداری باید تا جای ممکن خشک و تمیز باشد. باتری را می‌توان در یخچال یا سردخانه (دمای بین ۰ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) نگهداری کرد، ولی به‌شرط این‌که نسبت به رطوبت کاملا عایق‌بندی شده باشد. بار دیگر لازم است یادآوری کنیم که بدترین دشمن باتری‌های لیتیومی حرارت است. بنابراین رها کردن باتری در صندوق عقب خودرو در روزهای گرم تابستان می‌تواند به نابود شدن آن کمک زیادی بکند.

 

 

11) چه زمان باید یک باتری جدید برای لپ‌تاپ بخریم؟

پیشنهاد می‌شود تنها زمانی به فکر خریدن یک باتری جدید بیفتید که ظرفیت باتری فعلی لپ‌تاپ شما بسیار کاهش یافته باشد. اگر زود اقدام به خریداری باتری جدید کنید بلااستفاده ماندن منجر به خراب شدن آن خواهد شد. اگر به هر دلیل مجبور شدید باتری اضافه‌ی خود را بدون استفاده نگهداری کنید نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد حتما باید هنگام انبار کردن آن رعایت شود. جدا از این موارد هنگام خریداری باتری جدید دقت کنید زمان زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد.