معرفی نرم افزار Energy Manager و کالیبره کردن باتری

در این مطلب قصد داریم به یکی از مشکلات عمده کاربران که مربوط به باتری لپ تاپ هست بپردازیم. مشکلاتی از قبیل ثابت ماندن میزان شارژ باتری و خالی شدن آن به یکباره، خاموش شدن لپ تاپ بدون هیچگونه پیام و هشدار، خاموش شدن لپ تاپ با شارژ حدود بیست درصد و … .
با دیدن این مشکلات اغلب کاربران از باتری خود ناامید شده و به فکر تهیه باتری جدید هستند. اما شاید این مشکل به سادگی قابل حل باشد!!!

راه حل پیشنهادی کالیبره کردن باتری است که در بسیاری از مواقع مشکل را حل خواهد کرد و از صرف هزینه اضافی جلوگیری می کند. بر خلاف باتری تلفن های هوشمند که عموما نشانه های واضحی در دوره های پایان عمر خود نشان می دهد (مانند افزایش حجم) باتری لپ تاپ ها حداقل از نظر ظاهری تفاوت چندانی در حالت های مختلف خود ندارد. در نتیجه می بایست با دقت بیشتری با آن مواجه شد. یکی از روش های سنجش وضعیت باتری لپ تاپ ها، کالیبره کردن آنهاست. کالیبره کردن باتری لپ تاپ به شما کمک خواهد کرد بدانید باتری شما از چند درصد ظرفیت واقعی خود استفاده می کند و از بروز ایراداتی مانند خاموش شدن ناگهانی دستگاه زمانی که هنوز شارژ آن به پایان نرسیده یا کاهش یکباره شارژ بلافاصله پس از قطع اتصال کابل شارژر جلوگیری کنید. جالب است بدانید برخی از کمپانی های سازنده اعتقاد دارند کالیبره کردن باتری لپ تاپ ها باید هر 2 تا 3 ماه یک بار انجام شود و برخی دیگر به کل اعتقادی به کالیبره کردن باتری ندارند.

برای کالیبره کردن باتری لپتاپ خود ما دو راه حل به شما پیشنهاد می دهیم.

روش اول نیاز به نرم افزار خاصی ندارد و از طریق خود سیستم عامل ویندوز به سادگی قابل انجام است.

برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ خود به صورت دستی این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

1- ابتدا دستگاه را روشن و باتری را به طور کامل تا 100 درصد شارژ کنید. ( در صورتی که باتری دستگاه شما تا یک درصد خاص مثلا 60 درصد یا 15 درصد بیشتر شارژر نمی شود ، همان 60 درصد یا 15 درصد را به عنوان 100 در نظر بگیرید و به سراغ مرحله 2 بروید )

2- حداقل سه ساعت دستگاه را در حالی که متصل به برق باقی مانده به صورت روشن نگه دارید و از آداپتور جدا نکنید.

3- از Control Panel به Power Options رفته و بعد ابتدا Change Plan Settings و سپس Change advanced power settings را انتخاب کنید.

4- در این پنجره بخش Battery را پیدا کنید و با کلیک کردن بر روی آن، قسمت های Critical battery action و Critical battery level را باز کنید.

5- در قسمت Critical battery action هر دو گزینه On battery و Plugged In را بر روی Hibernate قرار دهید.

6- در قسمت Critical battery level هر دو گزینه را بر روی 5% قرار دهید. اگر این عدد توسط سیستم مورد قبول قرار نمی گیرد 7% را امتحان کنید.

7- حالا دستگاه را از برق کشیده و به کار کردن با آن ادامه دهید تا زمانی که لپ تاپ به صورت خودکار خاموش شود.

( * اگر در حین خالی کردن باتری، قبلا از رسیدن به 5 درصد لپ تاپ در یک درصد خاص مثلا 60 یا 25 درصد یا … خاموش شد، مجدد دکمه پاور را بزنید تا لپ تاپ روشن شود و این روند را ادامه دهید تا لپ تاپ در 5 درصد خاموش شود )

 

8- اکنون دکمه پاور را بزنید تا اینکه لپ تاپ هیچگونه عکس العملی نشان ندهد و روشن نشود، تا به سراغ مرحله 9 برویم.

( اگر باز با زدن دکمه پاور لپ تاپ روشن شد به سراغ مرحله 7 بروید ، قبل از مرحله 9 باید شارژ باتری کاملا خالی باشد )

 

9- پس از این اتفاق اجازه دهید دستگاه بین 2 تا 3 ساعت به همین صورت بماند تا ظرفیت آن به طور کامل خالی شود.

10- حالا دوباره دستگاه را به برق متصل کرده و آن را تا 100 درصد شارژ کنید.

با انجام این مراحل باتری دستگاه شما کالیبره خواهد شد و عدد دقیق تری را به عنوان ظرفیت باتری نمایش می دهد.

 

روش دوم استفاده از نرم افزارهای اختصاصی است که تولید کنندگان لپ تاپ برای دستگاه های خود منتشر کرده اند. ما در این مقاله قصد داریم به آموزش استفاده از نرم افزار Energy Manager می پردازیم. این نرم افزار برای لپ تاپ های شرکت لنوو طراحی و  بر روی اکثر لپ تاپ های شرکت Lenovo به صورت پیش فرض نصب است. لینک دانلود مستقیم این نرم افزار در انتهای پست قرار دارد.

( توجه : این نرم افزار فقط برای لپ تاپ های لنوو می باشد ، به هیچ عنوان بر روی سایر برند ها نصب نفرمایید. )

برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ خود با استفاده از نرم افزار Energy Manager این مراحل را به ترتیب انجام دهید:
1- ابتدا نرم افزار را از پایین همین مطلب دانلود و نصب کنید. پس از نصب و اجرای برنامه پنجره ای به شکل زیر باز خواهد شد.

2- در صورتی که لپ تاپ به شارژر وصل نیست، لپ تاپ را به شارژر متصل نمایید و ادامه مراحل را طی نمایید. لازم به ذکر است برای بهتر انجام شدن کالیبره، در طی زمان کالیبره شدن باتری، پردازشی با لپ تاپ انجام ندهید.

3- حالا با زدن گزینه ای که در تصویر زیر مشاهده می کنید، منویی برای شما باز خواهد شد که در صفحه اول اطلاعاتی در مورد وضعیت باتری شما نمایش داده می شود.

4- با زدن گزینه Gauge Reset یک پیام هشدار برای شما نمایش داده خواهد شد که با تایید آن عملیات کالیبره کردن آغاز خواهد شد. لطفا دقت داشته باشید طبق پیام هشدار این عملیات چندین ساعت طول خواهد کشید. روال کاری به این صورت هست که باتری لپتاپ شما یکبار کاملا پر و سپس خالی و دوباره پر خواهد شد. در این حین از خارج کردن لپ تاپ از شارژر یا جداسازی باتری اجتناب نمایید. همچنین بهتر است در حین این عملیات از لپ تاپ خود استفاده نکنید. در صورتی که پس از زدن دکمه Gauge Reset عملیات کالیبره کردن آغاز نشد، اجازه دهید شارژ باتری لپ تاپ به بیش از 60 درصد رسیده و دوباره اقدام کنید.

در انتها نیز برای افزایش طول عمر باتری خود، بهتر است از گزینه Conservation Mode که در نرم افزار Energy Manager موجود است استفاده نمایید. با فعال کردن این گزینه هنگامی که لپ تاپ به برق متصل است، با رسیدن شارژ باتری به 60 درصد، باتری از مدار خارج شده و لپ تاپ مستقیما انرژی خود را از برق شهری خواهد گرفت. پیشنهاد ما به شما، فعال کردن این گزینه در هنگام بازی یا انجام کارهای سنگین است که باعث می شود لپ تاپ در حین انجام پردازش های سنگین انرژی خود را از برق شهری گرفته و فشاری به باتری وارد نشود.

برای فعال سازی Conservation Mode طبق عکس زیر عمل نمایید.

لینک دانلود
حجم فایل: 60 مگابایت